Synliggörandet av matematikkunskaperna!

matris 1 ht åk 2 maStarten av årskurs 2 blev kanon. Vilken känsla det blev! Vi startade upp med genomgång av förväntningarna på lärandet under de första veckorna och responsen kom meddetsamma. Det ger så mycket att synliggöra de olika lärande stegen för eleverna, plötsligt får de ett helt annat fokus på uppgifterna. När de möter en och säger idag var det kul/roligt och jag lärde  mig jättemycket då har min lärardag fått en guldkant. Sedan är det så klart långt ifrån alla som landar i det och är med på våra tankar. En del elever behöver några dagar/lektioner på sig för att landa i skolan igen efter ett långt lov men jag var imponerad över starten.

Det är blandningen som gör att vi kommer vidare, genomgångar, kommunikation och delar av träning där man i lugn och  ro kan träna på det vi gått igenom och diskuterat tillsammans. Elevernas egen medverkan till att lyfta nivån är olika påtaglig. Vissa lektioner känner man att man kommer vidare andra att man står och stampar. ”Is i magen” eller med ny vinkling? Frågorna är många på hur man hanterar situationerna och svaren lika så.

När lärandet blir synligt uppsatt och genomgånget så stärks motivationen och fler och fler hänger på, koncentrationen stärks och lärandet ökar. Ibland funderar jag över om det är inbillning för att jag vill att det är så eller om det ligger sanning i det. Eftersom all forskning som tar upp detta påvisar ett ökat lärande vill jag försöka påvisa det för eleverna. De gånger tveksamhet uppstår kan just påvisandet vara det förlösande för att få dem att kämpa vidare. Små steg att öka på har visat sig passa våra små telningar rätt bra de är verkligen sporrade om de får se att de kommit vidare men då får det gå hyfsat snabbt mellan stegen om inte otåligheten ska ta över. Nu är vi på sluttampen på arbetsområdet och i nästa vecka ska de få göra en egen bedömning och sedan tillsammans med oss se vad nästa steg blir.

Glädje är ju när de kommer fram och säger jag tränade hemma så nu har jag kommit till nästa steg kan jag få visa dig, eller när de plötsligt får en aha-upplevelse när en strategi faller på plats och så lossnar tänket. Detta hände härom dagen med en elev. Addition var rätt lätt men det var stor skillnad på subtraktionen och jag fick möjlighet att höra hur hen tänkte. En liten hjälp ett litet råd och ögonen strålade och plötsligt gick det mycket lättare och snabbare – tror att vi båda var lika nöjda efteråt stora leenden och tacksamhet lyste upp!

Matrisen är ett hopplock från eget material och från Ullis skolsida.

 

En tanke på “Synliggörandet av matematikkunskaperna!

  1. Charlotta Skarle

    Vilken bra och lättöverskådlig matris! Får jag låna den till min tvåa?
    Med vänlig hälsning
    Charlotta

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: