Läraravtryck

STORA geometriska figurer!

Nu har det blivit full aktivitet på vår skola! Åk F-3 pratar och lär om geometriska former och objekt via Matematiklyftet. I det 5:e momentet i modulen Geometri får eleverna till uppgift att ställa sig/sätta sig i/på/vid  olika begrepp som man kan hitta i formerna. Det är ett lärande med hela kroppen eleverna får känna formerna, vinklarna, sidorna och hörnen. Vi hade reflektioner och en diskussion som var väldigt givande om bland annat formernas utseende. Kan en triangel se ut hur som helst? Är det en kvadrat oavsett från vilket håll jag ser den? Är det en trubbig vinkel eller är den spetsig? Det är härligt att höra dem argumentera och reflektera över begreppen. Framför allt så lär de tillsammans och det är ljuvligt att få vara med om.

IMG_4208IMG_4223 IMG_4225 IMG_4201

När vi hade laborerat med alla elever i åk F-3 under ca 1 vecka hände det ytterligare saker runt våra former!
Lärarna i åk 4-6 tog chansen och såg möjligheten att få utveckla sina elevers lärande och kunskaper. Ute på våra 2 torg fanns plötsligt linjaler, gradskivor, papper & penna, datorer, miniräknare och fundersam elever med rynkor i pannorna. Härlig syn, ett lärande i matematik. Det viskades och diskuterades en hel del och de var inte riktigt nöjda med formerna det förstod jag rätt kvickt när jag passerade genom rummet.

image8Formerna var uppklistrade snabbt och effektivt, med endast ögonmått och hastigt mätande. En snabb titt och du såg trianglar, månghörningar, kvadrat och rektangel men om man började mäta så var detta inte riktigt sanning. Formerna var inte exakta och plötsligt kunde man inte räkna area enligt bestämda formler för dessa former tyckte eleverna. Jag viskade lite till dem och nämnde i förbigående att de inte skulle prata så högt om detta eftersom vi hm faktiskt hade lurat våra elever lite när formerna inte stämde helt. Då log de och nickade, och det fanns de som räknade ut arean och ”låtsades” att de var exakta. Omkretsen däremot var ju inte annorlunda utan den fungerade utmärkt att mäta och räkna ut.

Vi lärare var mest nöjda med engagemanget och att vi kunde använda formerna för olika nivåer på kunskapsnivåerna beroende på vilken åk vi hade.
image1 image2 image3image5 image7

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: