Språkbygge pågår, övning i den kommunikativa förmågan och massor av fler vinster!

 

Vi har under snart ett halvår jobbat aktivt med språkbyggande undervisning i vår etta. I klassen går det 26 elever och 13 av dessa har annat modersmål än svenska. Det är en mycket stor spridning vad gäller hur långt varje barn har kommit i sin språkutveckling och enligt forskning och våra egna hjärtan vill vi bygga språket tillsammans i blandade grupper där vi ger och får ord och begrepp av varandra. Allt i Vygotskijs anda.

 

Vi har delat in klassen i tre lika stora grupper och jobbar 2-3ggr varje vecka enligt ett rullande schema. Vi kallar arbetet Sol, vind och vatten – något som vi alla behöver för att slå rot, växa och utvecklas.

Arbetet började med ca 8 veckor av detta upplägg:

 

Jag höll i en station där vi byggde ordförråd utifrån bilder där vi först berättade vad vi såg på bilden för att sedan berätta något om vad vi tänker kring det vi ser.

Första tillfället stannade vi bara vid själva begreppet ”ordförråd” – vad är ett förråd? Finns det olika förråd? Har ni förråd hemma? – Skafferi, sa en elev – det har vi hemma hos oss! Vad är det för skillnad på skåp och garderob, byrå och skänk?

Vidare berättade jag att NN kan ca 6000 ord på somaliska, och NN kan ca 6000 ord på kurdiska – och vet ni….jag kan inte ett enda! Kan ni lära mig? Oj, vad de ville det! Nu fick alla barn berätta på sitt språk vad de såg på bilden som vi utgick ifrån. Jag berättade vidare att jag kan ca 50000 ord på svenska…wow nästan skrek barnen…de tyckte det lät mycket konstigt! Efter att ha pratat mycket om att vi är varandras hjälpare och fiffiga kompisar är barnen mycket uppmärksamma på när de får ett nytt ord från ngn annan och det har faktiskt varit barn som sagt: TACK, till sin fiffiga kompis!

 

I stationen som min kollega och speciallärare Helen hade, fick barnen utgå från storböcker, jobba med läsinlärningens delar, smaka på ord, dela upp meningar, jobba med syntes och analys, begreppen ljud, bokstav, ord, mening och stycke.

 

Hos min andra kollega Emil, hamnade vi i rimrummet – där de utgick från kortare böcker oftast på rim. De skapade nya rim och skrev egna meningar utifrån rimparen som de lyssnat efter. Då denne kollega också är musiklärare skedde träningen och ” ramsningen” tillsammans med att takten hålls med hjälp av klapp på knän osv.

 

Vi började alla våra tillfällen på samma sätt och avslutade likaså. Barnen fick i dörröppningen stå och vänta på att få koden som tar dem in i språkrummet…oftast var det att klappa stavelser eller sätta ihop stavelser till ett ord. Suget efter allt fler stavelser var uppenbart=)!

Efter det var det alltid veckans ramsa som gjordes som uppvärming och avslut.

 

Vi har just avslutat omgång 2 och startat upp omgång 3.

 

Omgång 2 har inneburit ett större fokus på läsförståelsestrategier och vi har då i ena gruppen utgått från Lena Franzéns material ”Att undervisa i läsförståelse”, som mångt och mycket handlar om Måns och mormor. I den grupp jag har haft har vi varit ”frågeapan” eller ”reportrar” och jobbat utefter ett finfint material som finns att hämta här:

 

www.facebook.com/download/266244326869688/Reportern%20introduktionslektioner-2.pptx

 

Finns under filer i facebookgruppen ”En läsande klass” och är gjord av Kerstin Hedengren.

I den tredje gruppen har de jobbat utifrån Anne-Marie Körlings tips om hur man kan bygga meningar allt längre och längre samt jobbat med ännu mer rim.

 

Vi ser stora framgångar hos eleverna med detta arbetssätt! Det är väldigt många fler aktiva lyssnare som koncentrarar sig på texter som läses och språkaktiviteten är hög. Elever som annars inte verkar vara närvarande kan nu med kraft i rösten prova sig på att sammanfatta texter, där nyinlärda ord finns med. När det är dags för vårt Sol-Vind-och Vatten arbete är det alltid ett rungande ”JA!” som möter oss, och de allra flesta barnen rusar in efter rasten och är sugna på att börja.

 

Behöver jag säga att jag har roligt på jobbet?!

 

//Ninna

Märkta på:,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: