Samma lektion men ändå inte. En idrottslektion som blev en del av mitt #malyft

Idag hade jag idrott med tre klasser, åk 4-6. Även om innehållet var lika, blev lektionerna inte lika. Jag tänker ta med mig den här lektionen som en del av mattelyftet som vi är med i då vi till nästa träff skulle notera något i vår undervisning och hur det påverkade barnens inlärning.

Innehållet på lektionen från läroplanens centrala innehåll var rörelse + friluftsliv och utevistelse. Jag pratade löpning och lite löteknik och vikten av uppvärmning och vi skulle även lära oss om Allemansrätten. Första hade jag uppvärmning med eleverna och därefter fick de springa en sträcka i egen takt. De fick välja på en lång och en lite kortare sträcka. När alla var tillbaka läste jag en tipspromenadsfråga kring Allemansrätten och eleverna fick svara. Vi diskuterade alternativen, benade ut begreppet fridlysta och knöt an till deras och vår vardag. Sedan fick eleverna springa igen. Den här gången lite fortare. Ny fråga. Nytt löpvarv osv. Det här upplägget hade alla tre lektionerna.

Vad blev då skillnaden? Vad noterar jag?
– de äldre eleverna var mer fokuserade på löpning än frågorna
– de yngre eleverna skrattade mer under uppvärmingen åt/med fröken och visade mer glädje
– de äldre eleverna valde alla att springa den längre sträckan vid första löpningen
– jag hinner med mer av innehåll på lektionerna med de äldre eleverna än de yngre

Vad tar jag med mig från dagens tre lektioner?
– Fler elever var aktiva och sprang när de fick välja sträcka och vila mellan varven jämfört med om vi haft tipspromenaden i vår elljusspår.
– Att fortsätta arbeta med att få eleverna att inte jämföra sig med andra utan se sin egen utveckling. Speciellt med eleverna i åk 6 som ska få betyg till jul.
– Vikten av att bygga relationer med nya elever.

Märkta på:,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: