Läraravtryck

Problemlösning, filmer och QR-kodande – en arbetsbeskrivning

Jag gillar att lära mig själv i samband med att barnen lär sig. Det gör jag genom att prova nya arbetssätt, eller i alla fall utveckla mina gamla. Visst är det väldigt sällan man arbetar med ett moment på exakt samma sätt som man gjort tidigare?

Nu handlade det om problemlösning i matematik. Det har vi arbetat med på flera olika sätt tidigare och det tror jag är mycket viktigt, just att eleverna får uppleva matematiska problem på olika sätt;  i verkligheten, i text och i bilder. Nu var jag sugen på att ha filmer som utgångspunkt för elevernas lärande. I en film behöver inget fokus läggas på läsförståelse, vilket vi annars arbetar mycket med. Istället kan man till fullo koncentrera sig på problemet och indirekt uppleva det. Men var kunde jag hitta filmer som passar för mina elever och det vi har arbetat med (årskurs 2)? Jag bestämde mig för att göra dem själv på ett väldigt enkelt sätt.

Något annat som jag var sugen på att testa, efter att ha läst flera inspirerande lärare skriva om detta på twitter, var QR-koder. Problemlösningsfilmer och QR-koder tillsammans kändes som något nytt och spännande för både mig och mina elever. Win – win. Jag tog mig tiden att sätta mig in på vad arbete med QR-koder faktiskt innebar och hur man gjorde. Jag laddade ner en QR-läsare på iPaden och satte igång och utvecklade mig själv. Det var ju förvånansvärt enkelt och kul! Jag hade faktiskt svårt att sova natten innan det var dags att genomföra lektionen för att JAG var så ivrig.

Här kommer 2 av mina filmexempel:

Det jag skriver här är inte banbrytande på något sätt, det har gjorts förr av många, men det kanske hjälper någon annan att komma igång. Jag vet att själva tanken ”Det verkar krångligt” kan vara ett hinder som är svårt att komma över, så om jag kan hjälpa någon så skulle det kännas fint. Därför beskriver jag här hur jag gick tillväga. Det finns ju så klart en massa sätt att skapa matteproblemsfilmer på. Detta är ett av mina sätt.

Mitt syfte med arbetet var att eleverna skulle få träna sin förmåga att tolka och lösa problem tillsammans. De skulle få möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera med varandra och sätta ord på sina tankar. Därför fick eleverna arbeta i par enligt den sk EPA-modellen (Enskilt – Par – Alla). Först fick alla möjlighet att tänka själva (E), för att sedan presentera sin tanke i paret (P). När alla par enats om sina lösningar gick vi igenom uppgifterna tillsammans och olika lösningsstrategier lyftes fram (A). Denna typ av uppföljning ger eleverna så mycket mer än att jag som lärare samlar in och rättar.

 

Steg 1 – Spela in film

Jag är förtjust i appen Nallemix 2. Vi har använt den i flera sammanhang; t ex när vi arbetat med symmetri samt till tala-lyssnaövningar. Det är en app där man skapar olika inne- och utemiljöer med ”rekvisita” och söta nallar. Jag skapade först några bilder i appen, som sedan hamnade i fotoalbumet. Bara fantasin sätter gränser för alla bilder man kan skapa.

Därefter använde jag appen Videolicious, som är en app där du spelar in när du pratar till en eller flera bilder ur ditt fotoalbum. Bilden rör sig långsamt när den sedan spelas upp. Man kan också lägga till bakgrundsmusik, vilket enligt mig, piffar upp filmerna.

När filmen i Videolicious var klar laddade jag enkelt, direkt från appen, upp min film på Youtube. Ta- Da! Filmerna klara!

 

Steg 2 – Skapa QR-kod

Nu till själva QR-kodandet. Jag gick in på sidan www.skapaqrkod.se. Jag kopierade länken i adressfältet på min youtubefilm och klistrade in den på kod-sidan och klickade sedan på ”Skapa QR-kod”. Klick!

En tjusig kvadratisk QR-kod uppenbarade sig på skärmen. Hjärtat tog ett litet skutt. Jag hade skapat min första, alldeles egna QR-kod. Jag sparade mina nya QR-koder som bilder och klistrade in dem i ett vanligt word-dokument.

Klart!

Eleverna fick ut koderna i pappersform. Bara koderna. Vi började med att prata om var de sett sådana koder tidigare. Mataffären var det vanligaste svaret. Vi pratade lite om varför de fanns och vad man har för användning av dem. Jag frågade hur vi skulle kunna använda dessa bilder till att ha matte. De flesta visste att de behövde en scanner och föreslog att vi skulle använda våra iPads. Vi drog igenom riktlinjerna för arbetet och jag försökte, så gott det gick, att sprida ut paren. Jag hade lagt lektionen samtidigt som grannklassen hade idrott, vilket betydde att vi hade ett extra klassrum. Lyx på en trångbodd skola!

Arbetssättet tilltalade verkligen eleverna. De visste inte vad som dolde sig bakom varje kod, vilket skapade spänning och förväntan. De hade dessutom möjlighet att se filmen igen. Jag upplevde att flera elever kom till sin rätt, som annars upplever den skriftliga problemlösningen som svår, då de får lägga mycket fokus på själva läsförståelsen. De fick även stöd av bilderna i filmerna. De är vana vid att arbeta med EPA-modellen, som jag beskrev tidigare, så de arbetade enligt denna med samtliga uppgifter. Båda i paret skulle teckna lösningen de kommit fram till bredvid den aktuella QR-koden.

Till några av filmerna fick eleverna även skapa egna bilder med lösningen, i just Nallemix 2..

I utvärderingen efteråt var samtliga positiva och önskade att få arbeta mer på detta sätt. I förlängningen tänker jag även att eleverna kan skapa egna filmer till varandra. Som sagt, bara fantasin sätter gränser.

Hoppas att jag har hjälpt någon att komma igång med QR-kodande. Go for it!

Marie @Smultron78 (Jag har vänt mig till LäraMera, som ligger bakom appen, och fått tillstånd att publicera dessa filmer och använda dem på detta vis)

7 thoughts on “Problemlösning, filmer och QR-kodande – en arbetsbeskrivning

  1. Jaylin

     ( 20102.2.15 09:12 ) : Hey! Do you know if they make any plugins to help with SEO? I’m trying to get my weblog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing quite great outcomes. In the event you know of any please share. Thanks!

  2. mariek inläggets författare

    Hej Annika!
    Du måste ha en internetadress till filmen, vilket man får om man lägger den på youtube. Du kan ju dock välja att publicera filmen som ”olistad”, så att bara de som har länken (i detta fall koden) kan se filmen.

    Mvh Marie

  3. Annika

    Hej! Tack för att du delar med dig! Har en liten undran: Går det att använda qr-koder utan att man lägger upp de färdiga filmerna på youtube? Med vänlig hälsning, Annika

  4. Annika

    Hej!
    Vilket enastående sätt att lösa uppgifter. En liten undran: Kan man spara filmerna utan att lägga upp dem på youtube? I så fall funkar det ändå att använda QR-koden? Tack för ett roligt tips!

  5. Therese

    Visade de två filmerna för min son, som precis fyllt 6 år. Han löste uppgifterna med en gång och tyckte att upplägget var roligt. Han kom på flera olika alternativ på hur många nallar som bodde i de olika husen.
    Riktigt roliga och tydliga matteuppgifter tycker vi!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: