Orden addera och skillnad!

För några dagar sedan hade jag en och samma lektion med 3 grupper. Lektionen skulle handla om  addition och subtraktion med tal inom talområde 0-100. Jag funderade fram och tillbaka om hur jag skulle starta och hur jag ville lyfta olika strategier: När jag under en matematiklyftshandledning kom på en annan tanke.

Jag skrev orden addera och skillnad på whiteboarden tillsammans med talen 57 och 23. Detta var det eleverna möttes av när de kom in på lektionen. Många långa blickar föll på orden och talen redan innan vi satte igång. Dagens uppgift presenterades:

Ni ska snart bli uppdelade i grupper/par och tillsammans vill jag att ni använder talen för att påvisa vad orden betyder. Jag vill se ett mattespråk och vill att ni kan förklara era tankar för de andra grupperna.

Efter detta delades eleverna in i lite olika grupperingar beroende på vilka elever det var. Arbetet som nu sattes igång var till en början en tystnad. Flera elever ville veta, ville ha förklaringar eller bekräftelse på sina tankar. Jag gick runt och lyssnade och höll mig tyst en stund, uppmuntrade eleverna att samtala och resonera högt med varandra samtidigt som jag fick en uppfattning om deras kunskap om orden. Rätt snart valde jag att att en paus där vi tänkte högt tillsammans. Vi gick igenom orden vad betydde addera, när använde man det osv samma sak med ordet skillnad. Sakta vågade de prova sina tankar och kom vidare. Speciellt en grupp blev väldigt intressant. En elev förklarade för sina kompisar exakt vad de skulle göra trots att symbolerna inte har automatiserats ännu. Hen styrde och ställde och fick kompisarna att genomföra helt rätt räkneoperationer. Detta dessutom innan vi hade samlat våra gemensamma tankar. då blir man som lärare imponerad!

57 + 23 = ___ Var härligt att få höra hur de använde entalen för sig och tiotalen för sig för att till sist lägga samman dessa.

57 – 23 =___ eller 23 – 57=___ var krångligare att bestämma sig för, men till sist valde de flesta att använda sig av det första alternativet. Här var själva uträkningen enklare då det bara handlade om ental och tiotal för sig och inga tiotalsövergångar.

Det är när lektionerna synliggör lärandet för mig och eleverna själva som man mår så bra. Så här vill jag att det alltid ska vara, jag vill hitta de här möjligheterna med mina lektioner. Eleverna hade mycket mer kunskap än vad de trodde och om lite andra saker när de väl kom över den första puckeln om att våga.

Det blev prat om strategier, räknesätt, positionssystemet, tecken, stora tal och mindre tal, udda och jämna tal och mycket mycket mer.

Elever kan mer än vad vi tror även om vissa symboler är krångliga, förståelsen kan finnas ändå.

En tanke på “Orden addera och skillnad!

  1. Pingback: Matematiklyftet går mot julledigt! | Mattefröken

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: