Läraravtryck

Multiplikation och kopplingen till andra räknesätt!

IMG_5666Nystart och en möjlighet att i lugn och ro komma igång är bra för alla och främst för eleverna. Repetition av arbeten, som vi kontinuerligt arbetar med under terminen, och en uppfräschning av talförståelsen för tal upp till 100, startade första skolveckan i vår åk 2. Eleverna var väldigt taggade och kände genast igen sig när vi startade upp. När vi i multiplikationen visade både tärningar och sedan ville att de skulle ha förståelse för hur husbyggen(area beräkning) kunde se ut för samma multiplikation argumenterade och diskuterade man flitigt tillsammans och alla var överens. Automatiskt så kommer även divisionen upp och eleverna ser hur dessa två räknesätt samspelar med varandra. Även kopplingen till addition är tydlig för eleverna.
(Fotot är slutresultatet efter dialogen mellan eleverna och mig som lärare.)

Vi har ett arbetssätt med multiplikation som bygger på Gotlandsmodellen där eleverna arbetar utifrån produkten och varje arbetsområde rör sig mellan de olika hela tiotalen.  Vi har givetvis anpassat detta efter hur vi arbetar och byggt upp vårt egna material runt området. Vi arbetar parallellt med att eleverna ser hur multiplikationerna ser ut på andra sätt än med husen men de har detta som utgångspunkt.
Eleverna har en arbetsgång som de går efter:

husbyggen1. Välj produkt(talet som du vill jobba med)
2. Hämta så många klossar som produkten visar
3. Bygg hus, antalet ringar visar hur många hus det blir
4. Rita av husen i din bok
5. Färglägg tal och hus i samma färg
6. Skriv multiplikationen under huset
7. Gör mattelappar till dina hus
8. Gör klart hela pappret
9. Visa någon lärare och be om tränapapper

För att detta ska bli ett arbete där vi befäster kunskaperna i varje elevs egna takt så ligger det parallellt med all annan matematikundervisning, minst en gång varje vecka har eleverna möjlighet att arbeta med multiplikationsboken.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: