Mönsterlektioner i algebramodulen!

Starters har blivit ett nytt begrepp som jag använder allt oftare för att komma på banan. I mönsterundervisningen kom vi nu fram till en uppgift med bord och stolar, fantastisk möjlighet till prealgebra. Med fullt fokus skulle vi ta oss an uppgiften tillsammans med eleverna och det var en härlig arbetsmotivation från start. Genomgång och diskussion om mönster och vad ett mönster är inledde lektionen. Eleverna placerades i grupper som var väl genomtänkta och strukturerade efter möjligheter som uppgiften ger. När vi arbetar med problemlösning utgår vi från ett fyrfältsblad som vi introducerat eleverna i denna terminen. Fyrfältspappret är uppbyggt utifrån handen som finns i Eldorado läromedlet och med tankar på NCMs förslag på detta i matematikverkstadsboken.
IMG_4308 IMG_4526

När eleverna effektivt använder sig av en metod som vi arbetat in och det fungerar är det ”lärarglädje”. då myser man och njuter av dialoger och resonemang som flödar mellan gruppmedlemmarna i klassrummet. Det var verkligen ett problem och det är jag glad för. Alla elever fick kämpa och tänka till. Någon tog jag ner på jorden lite snörpligt när man snabbt skulle ”visa” sig duktig och överglänsa men så enkelt var det inte. Svaren kom först när man diskuterade, ritade och såg mattespråket via sin bild. Då kunde vi också använda oss av stageappen för att snabbt kunna delge varandra de lösningar de olika grupperna kommit fram till. Själva bilden var den samma men mattespråket var olika på flera av lösningarna så vi fick härliga diskussioner när eleverna skulle försöka tolka varandras tankar. Som avslutning skulle vi ta oss an uppgift 2 där det plötsligt var väldigt många bord som skulle räknas ut antalet stolar till. Det vara ju jättekrångligt till en början men så började en grupp skriva till ett bord i taget, en liten start på en tabell. Då passade jag på att ta ett litet arbetsstopp och diskuterade om det var möjligt att skriva det så. Plötsligt kommer det små ”aha, nu vet jag” spontant från flera elever.
IMG_0164 IMG_4536

När väl detta jobbet var gjort satte man igång med fullt fokus och löste de sista problemen och att få uppleva denna lärandestund tillsammans med eleverna var så glädjande. Olika räknesätt, begrepp, reflektioner och strategier togs upp av eleverna som uppnådda lärandemål. de relaterade till matrisen om just problemlösning och framför allt de gick vidare från klassrummet med glädje och motivation.

Jag som lärare fick återigen inse att uppgifter  som jag trodde var för svåra- arbetade man med och fullt fokus på att hitta lösningar.

Matematik med glädje, motivation och lärande i ett tydligt samspel!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: