Matematiklyft och geometrimodulen!

Några veckor in på geometri modulen passade vi på att förena arbetet med IKT-inlärningen. Eleverna hade i omgångar genomfört modulens lektionspass och dessutom fått genomgång av former och figurer i form av dialog mellan lärare och elever i mindre grupperingar.

IMG_4055Idag var det dags att använda skolgården för att vara detektiv och hitta intressanta former att fotografera. Parvis med digitalkameror i händerna stormade de ut och fotograferade i morgonsolen. Kreativiteten flödade och de hittade alla möjliga former. Väl tillbaka i klassrummet plockades datorerna fram och vi fick hjälp av vår ikt-pedagog, som lärde ut hur man sparar foton från kameran och hur de sedan tas bort från den. Full aktivitet rådde och pararbetet var väldigt givande. När alla bilder var  sparade i nya snygga mappar var det dags att starta en ny Powerpoint där vi nu skulle få in både bilder och beskrivningar av figurerna. Här är det tänkt att eleverna nu ser till att få in alla de figurer de kan hitta och som de kan beskriva. Det blir deras egen dokumentation över sitt lärande i geometri. De figurer vi inte hittar på skolgården eller inne på skolan får vi ta via andra digitala verktyg.

Jag var imponerad över de diskussioner som pågick mellan eleverna under arbetet. De använde begrepp, pratade hörn, sidor och använde namnen på flera figurer rätt. Lite humor blev det också när man lite för högt viskade fyrkant eller trekant, smygtittade på mig för att med glimten i ögat få den där reaktionen som de var ute efter. Mina öron vill ju inte höra dessa namn och hela jag ryser av bara tanken. Sedan skrattade de och använde rätt namn, dessa små kluriga och humoristiska ungar! När våra pp kommer att vara klara lägger vi ut dem via vår klassblogg. Här kommer några smakprov på foton som togs.

IMG_4059 IMG_4056 IMG_4061 IMG_4058 IMG_4065

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: