Läraravtryck

Läsveckan hägrar!

Varje år i februari har vi på vår skola en temavecka i läsningens tecken. Precis som alla andra skolor satsar vi stort på läsning och att läsning ska bli intressant och spännande för alla våra elever. En elev sa en gång för länge sedan till mig att det var jobbigt med läsvecka, för då jobbade man bara med det man tyckte var svårt…det fick mig att tänka till! Hur gör vi för att bringa hopp i de elever som inte hittat läslusten än? På vilka sätt kan vi stimulera träningstillfällena mot läslust och visa på alla de underbara vägar läsningen kan leda oss in på? Tydligt blir det att one size, fits all inte stämmer! Alla har vi olika drivkrafter, önskemål, intressen så även faller våra goda tankar om läsningens konsekvenser olika väl ut. Det som är pepp för en elev är läsdöden för en annan.

På vår skola jobbar vi sedan många år med intensivläsningsperioder i år 2. De bygger på den Nya Zeeländska metoden Reading Recovery och genomförs i perioder om 3-4 dagar/v i 8-15 veckor. Läs mer om detta på vår specialpedagog, Helen Rönnholms slidshare

Målet är att eleverna efter denna period är på den läsnivå som behövs för att följa med i klassundervisningen och är därmed inte längre i behov av särskilt stöd. Det är makalöst vilka resultat barnen visar och den glädje de visar för läsningen framöver är obetalbar.

Det har figurerat olika läsbingon i sociala medier och finns att hitta bl a i facebookgruppen ”En läsande klass”. Jag gick igång på den tanken och gav mina dåvarande ettor ett läsbingo över sommaren. Nästan alla barnen tyckte om det och föräldrarna tackade för att de på detta sätt fick sina barn att läsa under sommaren, men för några blev det platt fall och underlag för bråk, gråt och tandagnisslan. Ja, hur ska man göra?

Jag fortsätter att leta, hitta på olika typer av läsintresseskapande aktiviteter och vill ha en nära och rak kommunikation med föräldrarna för att kunna individualisera läsningen på fler sätt än nivåer.

För en elev blev detta en hjälp att komma igång med allt längre lässtunder (inspirerat av inlägg på teacherspayteachers ):

Amazonfloden Läslogg Marianergraven

 

Andra lässtimulerande uppgifter jag gjort sedan gammalt…

Bokboken

 

Här samlar jag bra tips som inspirerar mig:

https://www.pinterest.com/ninnakristianse/l%C3%A4saskriva/

 

Denna läsvecka kommer jag erbjuda ett nytt läsbingo, ett som min fina vän, Helena Roth ritade till mig igår kväll, efter allmänt upprop efter rithjälp (jag är bra på annat=) Tusen tack Helena, den kommer för en del barn vara kanon, för några får jag göra något annat men med samma syfte att skapa läslust!

 

HEROS läsbingo

 

Satsar på ett nytt inlägg när läsveckan är över…så får vi se hur det gick denna gång. Vet med erfarenhet att läsningen för samtliga barn kommer att ta ett stort steg framåt!

 

En tanke på “Läsveckan hägrar!

  1. Kaylin

    Barrera era un tipo entrañable, sobre todo cuando aparecía cogido del brazo de la Sra. Ferrusola. Si se hubiera adentrado en el proceloso mundo del derecho penal, hubiese suscrito las teorías losmrobianas.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: