Läraravtryck

Lärande om volym

Dagens inlägg blir en lektionsplan för lärande om volym. Från börja till slut, för dig att ta som det är eller inspireras av och göra om till din egen lektion.

Eleverna går i årskurs 3 och de har i årskurs 2 bekantat sig med begreppet volym, då med informella mätmetoder. Veckan innan fick de lösa en problemuppgift kopplad till volym:

Flaskan rymmer mer än 3 dl, men mindre än ½ liter.

När flaskan är halvfull är det mer än 1 dl i den.

Hur mycket rymmer flaskan?

Lektion om volym (100 minuter)

Inledning:

Klistra in lärmål i loggbok, läsa igenom och gemensamt gå igenom dem.

Dina lärmål är:

  • att kunna beskriva vad begreppet volym betyder.
  • att känna till och kunna använda enheterna liter och deciliter så väl att du vet vilken enhet som är störst och hur många deciliter det går på en liter.
  • att känna till volymmått som används vid matlagning.
  • att kunna mäta, jämföra och uppskatta volym.

Gemensamt: vad känner vi till om volym nu?

Lärande genom arbete i stationer (15 min/station):

Klicka på länk för att se det arbetshäfte eleverna hade med sig.

  1. Mått vi använder vid matlagning
  2. Matildas mattegåta
  3. Arbetsuppgifter kopplade till enheterna liter och deciliter (här fanns jag som stöd).
  4. Uppskatta, mäta, jämföra (dl, l)

Eleverna hade med sig en mapp med extrauppgifter att arbeta med ifall de blev klara på sin station innan det var dags för byte.

IMG_7214  IMG_7213  IMG_7212

 

Avslutande reflektion:

Enskilt skrivande i loggboken.

Skriv och berätta vad du lärt dig, vad du kan om volym.

Skriv och berätta vad du känner dig osäker på eller vill träna mer på om volym.

 

Jag hoppas vår lektion om volym kan vara till nytta för er någon gång, en spontan elevreaktion var ”bästa lektionen på hela trean”.  Bara det gör det ju värt att genomföra.

Frida

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: