Jobbtankar @Wimsis13

Jobbstart närmar sig och jobbtankarna har väl funnits till och från under sommaren men inte tagit så stor plast i tillvaron. Läst lite pedagogisk litteratur, följt inlägg på Twitter och Facebook samt läst lite olika artiklar. Det var först förra helgen som jobbtankarna fick sig en riktig start när jag träffade Marika och Ulrika för härliga diskussioner, reflektioner och samvaro.

I torsdags hade bland annat Janna och Karin gjort blogginlägg som fick mig att tänka till hur vill jag jobba till hösten. Vi är fler pedagoger som ska undervisa ett gäng elever så vi måste under kommande vecka prata ihop oss hur vi verkligen ska göra, för med de här eleverna tror jag att det är oerhört viktigt att vi har samma tänk och har samma arbetssätt. Janna har skrivit flera inlägg om boken Teach like a champion och Karin skrev om hur hon tänkte flippa elevernas förväntningar.

Nu har jag inte jobbat som lärare på ett år så jag tänker tillbaka vad var det som jag vill ta med från när jag senast undervisade? För dessa elever tror jag att det är oerhört viktigt att synliggöra lärandet, vad är det som förväntas att de ska lära sig, vilka kunskapskrav/förmågor jobbar vi med, hur ska de få visa vad de kan, hur kan de vara med och påverka undervisningen, hur bedömer vi dem m.m. Flera av dem har inte alls så mycket koll på detta. Hur ska vi få in no hands up och få dem att vara med och tänka och reflektera hela tiden? Hur ska vi visa att vi har förväntningar på dem och tror på dem?

En annan viktig bit är No Opt Out eller att alla ska delta och att de ska få lyckas. Format matters handlar om hur eleven kommunicerar och hur viktigt språket är för att lyckas. Detta och flera saker skriver Janna om här. Många mycket tänkvärda saker att ha med. Flera inlägg finns att ta del av eller kommer att komma.

Jag tänker att vi när varje lektion börjar ska titta på vilka kunskapskrav/förmågor ska vi jobba med underlektionen, hur ska vi jobba med dem och hur ska eleverna få visa vad de kan. Sedan får vi ta en stund i slutet av varje lektion för utvärdering där eleverna utvärderar hur de tycker och läraren hur den tycker. Just i detta fall tror jag det är väldigt viktigt att jobba så här från början då det ofta sägs att vi vet inte vad eleverna kan för de har inte visat det. På detta sätt tror jag att vi kan göra det tydligare både för elever och lärare. Jag vill också få in att eleverna blir mer delaktiga på flera olika sätt.

Hur kan vi göra detta tydligt? Jag tänker genom främst olika trappor men också någon form av matriser tills de kommer in i arbetssättet. Ett annat sätt att tydliggöra är att plocka in kunskapsväggen som jag har gjort. Funderar på att försöka få till en digital variant av den för att det ska bli smidigare. Jag vill att de ska kunna se sitt eget lärande och även kunna bedöma sig själva genom att se hur de har klarat olika uppgifter. Skulle vilja ha detta digitalt men tror att det får bli i pappersformat till en början innan de är varma i kläderna. Vi har inte GAFE utan jag brukar ha ett gemensamt googlekonto för klassen där de har sina mappar och stoppar in sina saker i. Nu går de här eleverna på mellan och jag vet inte riktigt om de kan låta bli att gå in i varandras mappar. Ska fundera på om vi kan använda vår lärplattform Infomentor på ett mer utvecklat sätt eftersom de alla har sin egen inloggning där.

Jag vill också jobba med att flippa undervisningen med hjälp av en blogg så att de ska en chans att känna att de har koll på vad vi ska jobba med och även få känna sig förberedda och inte tro innan vi börjar att de inte ska fixa det.

Att få in spelifierat lärande tror jag också kan vara ett sätt att synliggöra på ett tydligt sätt för eleverna. Jobbade med Blixtjakten med min förra klass och jag tror att vi ska kunna få till en variant av det även med dessa elever.

I detta ska jag också få in mitt försteläraruppdrag som har inriktningen Digitala lärmiljöer och bedömning. Känner att mycket av det går hand i hand med mina tankar som jag skrivit om.

Många tankar snurrar men det känns oerhört kul och inspirerande att dra igång på måndag. Vi ska se vad vi kan sjösätta av de tankar jag har och vad vi kommer att göra på andra sätt.

/Ullis

 

3 thoughts on “Jobbtankar @Wimsis13

  1. Pingback: Bfl och annat om lärande | Pearltrees

  2. Ullis inläggets författare

    Tack Frida!
    Kände att jag behöver skriva ner mina tankar för att synliggöra för mig själv hur jag ska gå vidare. Taggade till i torsdags när jag jobbade en dag. Behöver ha tydlig struktur och tankar klara tills jag träffar de andra pedagogerna på måndag för att vi ska hinna samplanera.

  3. Frida

    Hej Ullis!
    Så roligt att läsa ett inlägg på Läraravtryck och du är ju verkligen på G. Det kommer bli spännande och med all säkerhet lärorikt att följa ditt arbete under läsåret.
    Skälv har jag inte riktigt taggat till än. Men jag har ju en semesterdag kvar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: