Läraravtryck

#howto #minecraft

Jag har länge velat använda minecraft i undervisningen. Jag är en legonörd som haft lego som undervisningsmaterial i teknikundervisning, matteundervisning och som ren avkoppling tillsammans med mina egna barn. I vårt tema Vi i världen har eleverna som sitter vid samma bord bildat ett gemensamt land. De har kommit överens om ett namn och en flagga. Jag brottades ett tag med mig själv. Min ambitionsnivå är hög och helst skulle jag vilja kunna allt om minecraft , ha en genomtänkt planering, sätta upp en egen värld med server och hela kitet. Samtidigt insåg att jag inte kan göra allt samtidigt. Utvecklingssamtal som för första gången genomförs som elevledda, 4 föreläsningar om GAFE och sociala medier ska förberedas inför höstlovets kompetensutvecklingsdagar (http://hbg44.moobis.se/) och lärarkandidaten har rätt till handledning.  Hur skulle jag göra? Jag har redan pratat med flera elever om att jag vill använda minecraft och de är laddade.

Jag fick göra ett val och valde att denna gång får jag nöja med ”good enough” och bara åka med. Två elever utsågs till specialister. Det fick bli två pojkar som av olika anledningar behöver positiv uppmärksamhet. De fick stanna inne med mig och lägga upp en plan. Vi har iPads i klassen så vi laddade ner en Minecraft Pocket Edition till varje land. Pojkarna hjälpte mig att starta upp och göra rätt val. Det resulterade i en uppgift

 

Ta fram  iPaden som ert land ska ha.

Hitta appen Minecraft. Starta en ny värld som heter samma som ert land. Gör inställningarna.

Skärmklipp
Bygg var sitt hus. Sätt in ljus i ditt hus. Sätt också in verktygsbänk, ugn och kista.

Skriv ditt namn på huset

Bygg en flaggstång med landets flagga

Ta en bild av allt ni byggt och ladda upp till driven

Skriv en text om alla saker.

Arbetet fick sättas igång. Texten eleverna ska skriva ska vara en beskrivande text och det har vi övat på i svenska och SO tidigare. Allt kommer att publiceras på bloggen (http://arbetslagvit.se/)  så håll utkik!

Eleverna är engagerade och längtar efter lektionerna då de får bygga. De som har spelet hemma kommer på nya sätt att bygga hemma och tar med kunskapen till skolan och visar kamraterna. Det har ställt till det lite i det sociala spelet i klassen för plötsligt är inte de elever som är vana vid att vara duktiga självklart de som är bäst utan andra talanger premieras. Samarbetsproblem finns som vanligt men faktiskt lite färre. Alla är engagerade och vill göra uppdragen.  Nya strukturer och både brister och styrkor i förmågan att vänta på sin tur och lyssna blir synliga och lyfts upp till samtal i landet.

Märkta på:

2 thoughts on “#howto #minecraft

  1. Malin

    Vi provade att låta eleverna i en 1-3 :a redovisa hur folk bodde på järnåldern, genom att dom fick skapa en boplats i minecraft. Eleverna jobbade i par och alla var väldigt aktiva . Ett tips är att avsluta varje lektion med att koppla upp ipaden mot en interaktiv tavla. Då kan alla tillsammans konstruktivt föra arbetet framåt. Det är spännande när man lär av eleverna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: