Läraravtryck

Funderingar om nationella prov

Jag ansvarar inte för att några nationella prov blir gjorda och rättade i år. Förra året hade jag en år 6 och då genomförde vi nationella prov i engelska, svenska, matematik, geografi och fysik. Jag har funderat en hel del på det här med nationella prov. Från att ha varit den största försvararen och förespråkare för proven till att idag vara lite tveksam till dem. Hur har det blivit så? Jo, det handlar om det för mig väldigt viktiga syftet.

När jag började genomföra proven med mina klasser gjorde man proven i år fem. Då tyckte jag att det var ett fantastiskt redskap. Jag fick hjälp att fokusera mot målen, tips på sätt att skapa frågor och uppgifter där elevernas kunskaper blev synliga. Det var en hjälp att kunna rätta och bedöma både undervisningen och vilka kunskper eleverna hade. Det hjälpte mig enormt att utveckla min egen undervisning, min bedömarkompetens och jag fick en chans att synliggöra både för mig och för eleverna vart vi stod just nu och vart vi var på väg.

Att få hjälp med allt detta och inte uppfinna alla hjul själv är något jag har uppskattat. Vetskapen om att proven var genomtänkta och utprovade gjorde att de gav en extra tyngd och hjälp åt att utveckla undervisningen mot målen. Dessutom hade vi den organisationen att jag fick jobba vidare tillsammans med eleverna. Vi kunde jobba med det som vi såg saknades. Det blev ett lärande verktyg.

Kan man inte det ändå tänker kanske du. Jo, det är klar. Alla dessa fördelar finns kvar. Varför är jag då tveksam och ibland till och med lite uppgiven?  Jag tycker att allt det jag såg som vinster och som är fördelarna med proven finns kvar. Och jag skulle vilja att det var precis det här som var syftet och tanken med proven. För det hade gjort att jag, för min del, hade tyckt att det varit värt att lägga alla timmar på att genomföra dem och rätta. För det är ett redskap i vårt gemensamma lärande.

Men det är inte bara så längre. Jag upplever det som ett kontrollverktyg. Det finns en misstro mot att jobbet ute i skolorna görs på ett bra sätt. Därför behöver det kontrolleras. In i minsta detalj, in i minsta delprov ska resultatet matas in och skickas iväg. Det är många delprov. Det tar lång tid att sitta och mata in statistik och göra ett jobb som inte leder till något lärande alls för mig och mina elever. Och jag vet inte vad det leder till? Vad användes det till? Mer än att skapa statistik över skolornas resultat ner på klassrumsnivå så att man kan jämföra med betygen och göra svarta nyheter av det sedan. Eller?

Jag har envetet försvarat de nationella proven utifrån tidigare beskrivna argument. När jag vid ett tillfälle hörde våra högt uppsatta skolpolitiker tydligt tala om att det är inte ett lärande redskap för elever och lärare, det är endast ett statistiskt underlag. Då tappade jag lite av orken. Det är många timmar vi lägger av vår tid för att skapa statistiska underlag – jag tror inte det är ett effektivt sätt att höja kvaliteten i svensk skola.

Jag skulle önska att få använda proven, i något mindre omfattning, som ett lärande redskap. Få en utvärdering på undervisningen och fortsätta stöta min bemödarkompetens mot de exempel som finns i anvisningarna. Jag skulle så gärna vilja göra proven tillsammans med eleverna som jag ska få följa ett år till, så att vi kan jobba vidare med luckor tillsammans. Ett lärande redskap – som kan bidra till att lyfta svensk skola.

Och varför inte få lite statistik på köpet. Statistik som matas in av någon som inte jobbar med undervisning. Statistik som sedan sammanställdes på kommunnivå så att huvudmannen kunde se det på övergripande nivå och arbeta för att skapa en organisation med redskap där lärande står i fokus. Då skulle de nationella proven bli ett redskap för lärande i alla delar i organisationen. Tänker jag.

/Therese

En tanke på “Funderingar om nationella prov

  1. Monika

    Tack, vad bra skrivet ! Du satte precis orden på det jag känner och tänker och säkert många. Ed mig. Varför kan inte de som bestämmer lyssna på oss och försöka förstå ??

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: