En tioåring och jag, om nationella prov

Vi lärare har mängder av tankar, åsikter och kunskap kring de nationella proven. Varför? Hur? När? Jag tror de flesta av oss reflekterar kring vårt förhållningssätt till proven inför våra elever, funderar kring hur vi ska prata om dem så att eleverna ska ta dem med ro. Vi är alla samtidigt medvetna om att så många prov under en kort tid innebär att fokus läggs på proven, det är inte direkt att betrakta som en naturlig del av undervisningen.

Jag ställde några frågor till en tioåring, en som tar skolan på stort allvar och som har goda kunskaper och välutvecklade förmågor. En tioåring som är van att lyckas. Såhär sammanfattar jag den tioåringens svar på mina frågor:

”Nationella proven är några prov som man gör för att läraren ska se hur mycket man kan. Jag vet inte vad proven används till efter att vi har gjort dem. Det känns mest kul att vi ska få göra dem. Vi har förberett oss genom att vår lärare berättade lite om dem och så har vi gjort en självskattning. Vi har inte börjat göra proven ännu, det ska vi göra nästa vecka. Vi kompisar pratar om proven men vi pratar inte om dem hemma. Jag tänker att det ska bli kul och spännande att göra de nationella proven, annars tänker jag inget annat.”

Det här känns ju som en ganska avslappnad elev och vi kan ju ana att för vissa andra är det här inte alls de känslorna som de bär med sig. Men kanske är det så här de flesta eleverna tänker. ”Något kul och spännande, nu ska jag visa vad jag kan.” Jag och många med mig brukar noga poängtera att diagnoser görs för att se hur vi ska lägga upp undervisningen, se vad vi behöver träna mer på och vad vi tränat färdigt på. Men nog finns väl alltid elevens egna drivkraft där, viljan av att prestera och lyckas – visa att man kan. Och när resultatet sedan är sammanställt, hur pratar vi med eleverna då? Lyfter vi de områden inför klassen som flera eventuellt lyckades mindre bra på och säger ”jag ser att jag inte undervisat gott nog inom skriftliga räknemetoder…” eller får eleven sitta med sina föräldrar och gå igenom sina resultat? Eller gör du både och eller inget alls kanske?

Nationella prov, en del av skolvardagen just nu.

Märkta på:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: