Läraravtryck

#elevledda #utvecklingssamtal @wimsis13

Förra vecka förberedde vi oss i årskurs 2.

I förra vecka använde vi en mall från @wimsis13 sida Ullis skolsida. Eleverna fick fick förbereda sig. Alla fick var sin lapp och fick börja tänka efter. Första uppgiften var på vilket språk samtalet ska inledas. Hur hälsar jag på mina föräldrar? Vilket är vårt gemensamma språk i familjen? En del elever kunde inte ens säga välkomna på sitt eget språk, då fick vi ta hjälp av modersmålslärarna (de som finns tillgängliga i huset).

utvsamtal 1

Den första delen gick lätt att förbereda. Det känns bra som pedagog att eleverna vet vilka som är deras styrkor. Självförtroende är en viktig del i lärandeprocessen.

Sedan blev det lite svårare.

utvsamtal 2

Nu skulle eleverna gå in i Unikum, vårt digitala IUP-system.  Här skulle de i första hand titta på om de har godkända kunskaper i alla ämnen. De elever som ännu inte kan läsa med flyt eller har automatiserat addition och subtraktion 0-10 måste ha med det i sina nya mål. Om man kan detta får man gå vidare in i god läs- och skrivutveckling för att titta vilket som är nästa mål i svenska och svenskaA. I matte var valet givet för de allra flesta – jag vill lära mig mer multiplikation. Det ger mig en tydlig indikation på vad eleverna själva är sugna på att lära sig. Alltid nyttig information. Eleverna fick också fundera på hur ofta, var och på vilket sätt de skulle träna för att nå sina uppsatta mål. En sak vi gemensamt kom fram till var att det är bättre att träna en liten stund varje dag i veckan än en lång stund en dag i veckan.

På sidan två funderade vi kring samarbetsförmågan

utv samtal samarbete

 

 

Just denna del var ganska enkel. Och det var den sista med, men en oväntad sak kom upp vid samtalen. Det återkommer jag till.

utv samtal lyssna

 

Hur avslutar man ett möte? Vad ska man säga när allt är klart? Tack? Tack för att ni kom? Tack för ett bra möte? På vilket språk?

 

Nu kör vi! Idag hade jag 4 elevledda utvecklingssamtal.

Vilken skillnad! Hela mötets tyngdpunkt förflyttades från mig till eleven och föräldern. Föräldrarna var mycket angelägna om att förstå vad barnen menade och stoltheten hos alla tre parter i mötet var uppenbar och delades över den fina insatsen eleverna gjorde. Ja, det var skillnad på i vilken grad jag pratade mest, men även i de möten där jag pratade mest var tyngdpunkten ändå kvar hos eleven. Detta var första gången – för oss alla – och vi jobbar alltid efter tesen att om vi övar blir vi bättre. Så jag tänker att detta detta är första steget i en process som ska leda till att eleverna känner en större delaktighet i skolarbetet och en högre del  ägande i sitt eget lärande. Det mesta gick enligt planen. Jag kunde dock inte ha förutsett den otroligt bra diskussion vi fick kring ”Samtal, diskutera och resonera med varandra”. Kontentan var att även om jag själv är duktig på att lyssna och säga vad jag tycker är kanske inte alla mina klasskompisar bra på att lyssna. Än. De är på väg och i utveckling precis som jag. En viktig kunskap om gruppdynamik och arbete tillsammans.

Jag fick tid under sittande möte att dokumentera i Unikum och sätta upp mål. Nu kommer vårt arbete med målen att kunna bli ännu mera levande och aktuellt – de är uttalade av eleverna själva. Arbetet mot målen ska ske på mållektion, hemma eller på Öppet klassrum som vi har varje dag. En kvart före det ringer in på morgonen och en timme på eftermiddagstid en dag i veckan är klassrummet öppet för den som vill komma och arbeta mer med skolarbetet.

Ett lysande sätt att arbeta med utvecklingssamtal som en levande del i lärandet. Tillsammans med bokning av samtalen i simple sign up känns inte längre veckorna med samtal som något som tar mycket energi och som jag måste ta mig igenom utan som en fantastisk möjlighet.

Märkta på:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: