#bfl #bok #lovläsning

Det tog lång tid att komma ned i varv tillräckligt för att kunna sätta igång med bokhögen jag twittrat om och längtat efter hela våren. Men nu äntligen har jag kommit igenom den första. Jag valde

Bedömning för lärande i årskurs F-5 av Christine Harrisonoch Sally Howard, Stockholms universitets förlag 2009.

20140715-080752-29272316.jpg

Dels är den tunn och dels ville jag se vad jag gör av formativ bedömning i klassrummet idag och hur det kan bli ännu mera. Jag blev glatt övereraskad av mig själv. Mycket i boken känns gammalt och en del dessutom gammalt och avlagt. Några nya strategier får jag med mig. Till exempel planerar och utvärderar vi undervisningen redan idag. Tipset att flytta utvärderingen till torsdag för att kunna ha fredagen på sig att nå målen tar jag med mig rakt av ( s38). Det finns även ett par praktiska tips på frågor och arbetssätt som jag vill testa och som gör det helt klart värt att läsa boken.

Sammanfattningsvis gör jag mycket som är bra och kan med små enkla medel få mina verktyg ännu mera finstämda och nå elevernas egen reflektion på ett ännu djupare plan. Även med de yngre eleverna. Att vi i höst ska jobba med 1:1 och med Google Apps for Education öppnar dessutom helt nya möjligheter vad det gäller själv- och kamratbedömning. Som ensådan enkel sak att alla har tillgång till en device som kan fotografera och filma. Spännande!

Märkta på:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: