Läraravtryck

@anthlin önskar att alla får en bra start på terminen

Höstterminen 2014 har varit igång i nästan en och en halv vecka för min del. Jag hade tänkt skriva om starten och då framförallt upptakten och förväntningarna på mattelyftet som vi hoppar på nu. Mattelyftet som jag har sett fram mot i ett helt år att få ta del av. Men jag återkommer till det vid ett annat tillfälle. För det finns en annan tanke som inte släpper taget…

Vid en fikastund igår säger en närstående i den äldre generationen plötsligt ”nu är det många som är oroliga och har ont i magen” Hen jobbar inte, och har nog inte heller varit i skolans värld sedan den dagen hen lämnade sin egen skolgång. Däremot följer hen skolan genom bekanta, medier och inte minst mig. Att hen lyfter fram just det av allt som har med skolstart att göra var en bra påminnelse för mig och förhoppningsvis för alla som läser det här . Jag tror att vi alla tänker och gör allt vi kan för att alla elever ska känna sig välkomna, vara en del i gruppen och få vara och växa som den unika egenart av den person som var och en än är. Ändå är det i den intensiva skolstarten men också sedan i den intensiva vardagen lätt att fastna i görandet. Göra saker som man brukar för att det brukar bli bra, utan att stanna upp och tänka efter om det är bra i den här gruppen, för den här eleven och eller i den här situationen. Ibland behövs det en påminnelse om att stanna upp. Hur rutinerad och engagerad lärare man än är. Det finns många olika skäl till oron förstås och det gör att lyhördhet  blir så viktigt när alla dessa elever med sina olika ryggsäckar möts på ett ställe. Det är ett stort ansvar vi har, alla vi som möter barnen varje dag och en sådan stor del av deras dag.

Det första jag läste i morse var den här artikeln ”Alla elever har alltid rätt att säga nej” Snacka om perfekt timing! Många små avgörande råd att tänka på i mötet med eleverna. För visst är det så att det ofta krockar när man vill ha det på ett speciellt sätt och inte lyssnar in och ser varför det blir en konflikt. Det kanske finns ett annat sätt att göra det som tar oss alla till målet men inte exakt på det sättet som jag som pedagog hade tänkt mig. De elever som lärt mig mest om bemötande och om mig själv och mina reaktioner som lärare är de barnen som beskrivs i artikeln. När jag lyckade förhålla mig på ett annat sätt och inte ”punktmarkerade” eleven så gick det mycket bättre. Om jag tittade på mitt eget bemötande och tog hjälp av kollegor och texter för att se vad jag kunde göra annorlunda så ledde det till att både eleven och jag kunde uppleva att vi lyckades betydligt oftare än innan. Jag var ofta den som triggade igång en situation som gjorde att eleven tappade kontrollen. Hårt att inse, men nyttigt att lära sig. Det finns så många bra tips att ta del av och det är tur, för i alla fall jag faller tillbaka i görandet då och då! På det fantastiska bloggen Prestationsprinsen hittade jag den här listan:

Prestationsprinsen

 

Det är inte bara den här listan som är väl värd att ta med sig. Det finns många bra inlägg som väcker tankar och som ger konkreta tips på hur vi kan göra föra att skolstarten, utflykten eller en helt vanlig skoldag  ska fungera för alla våra elever.

Jag tror att dagens jobb idag blir att stanna upp och fundera en gång till över om det jag har tänkt göra de första dagarna gör att alla elever får möjlighet att uppleva en bra start av terminen. Japp, det blir dagens jobb!

 

Varmt välkommen höstterminen 2014 – jag ser fram mot ännu en termin i det här fantastiska, komplexa jobb!

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


%d bloggare gillar detta: